Šta je mazivo?

Površine mašinskih elemenata, kada izađu iz proizvodnje, u manjoj ili većoj meri su hrapave. Sprezanjem elemenata u sklop i pokretanjem mašine, površine se međusobno taru, pri čemu dolazi do pojave habanja, a što je praćeno zagrevanjem.

Mazivo ima presudnu ulogu u smanjenju trenja i habanja, kao i odnošenju generisane toplote, formirajući film između spregnutih površina i razdvajajući ih.

Mazivo može da bude čvrsto, tečno ili gasovito.

Najrasprostranjenija su tečna maziva koja mogu da budu mineralne (na bazi naftnih derivata) ili sintetičke osnove, uz dodatak raznovrsnih aditiva koji mazivu daju zahtevane performanse.

 

Kako ulje štiti moj motor?

Na mnogo načina.

Održava čistoću motora – Kvalitetno motorno ulje je formulisano tako da omogućava uklanjanje nečistoća, čestica i depozita sa komponenata i sprečava zapušavanje uljnih kanala. Zahvaljujući specijalnim aditivima, ulje disperguje sakupljene nečistoće, omogućavajući nesmetani proces podmazivanja do sledeće propisane zamene ulja.

Smanjuje trenje i habanje – Kvalitetno motorno ulje formira zaštitni film na površinama komponenata i sadrži specijalne aditive koji sprečavaju direktan kontakt površina u relativnom kretanju, kao i njihovo trošenje. Ovo omogućava tih i efikasan rad motora, baš kako su proizvođači motora i osmislili.

Odnosi generisanu toplotu – Kvalitetno motorno ulje odnosi toplotu iz zone visokih temperatura, kao što je oko klipnih prstenova gde temperatura može dostići i 320oC i redistribuira je po motoru.

Štiti od rđe i korozije – Zahvaljujući specijalnim aditivima, motorno ulje štiti motor od pojave rđe i korozije, produžavajući vek motora i smanjujući troškove vezane za skupe popravke.

 

Kako se pravi motorno ulje?

Motorna ulja se formulišu od tri važne komponente – baznih ulja, impruvera indeksa viskoznosti i performansnih aditiva. Svaka komponenta se pažljivo bira i vešto ugrađuje u krajnji proizvod, sa ciljem dobijanja motornog ulja koje će pružiti maksimalnu zaštitu motora i obezbediti njegov besprekoran rad.

 

Zašto je pravilan izbor motornog ulja tako važan?

Motorno ulje je projektovani deo motora i neophodno je pridržavati se preporuka proizvođača opreme. Ukoliko odaberemo pogrešno ulje, povećava se rizik od pojave povećanog habanja i korozije u motoru, što može dovesti u najgorem slučaju i do zaribavanja motora.

Nasuprot tome, korišćenjem motornog ulja odgovarajućeg kvaliteta, koje dolazi od proizvođača od poverenja, možete nastaviti bezbrižnu i bezbednu vožnju, uz osećaj da je vaš automobil upravo servisiran – sve po ceni manjoj od one koju izdvajate za rezervoar goriva.

 

Da li je važno redovno vršiti zamenu motornog ulja?

Da! Pogledajte servisnu dokumentaciju. Proizvođač vašeg vozila je propisao koliko često treba menjati motorno ulje i filtere, posle koliko pređenih kilometara ili posle koliko vremena. Redovnom zamenom motorno ulje se održava u neprekidno dobrom stanju, obezbeđujući najbolju zaštitu svih delova motora.

 

Kako odabrati motorno ulje?

Pogledajte servisnu dokumentaciju koju ste dobili uz vozilo. Tu ćete naći podatke o preporučenom motornom ulju, od strane proizvođača vozila. Obratite pažnju na gradaciju viskoznosti (npr. SAE 10W-40 za multigradna ulja ili SAE 40 za monogradna ulja) i propisani nivo kvaliteta, gde se navode specifikacije koje motorno ulje mora da zadovolji (API; ACEA; MB; VW…).

Pridržavajte se preporuke proizvođača vozila. Odaberite ulje propisane gradacije viskoznosti, koje zadovoljava navedene specifikacije.

 

Šta je viskoznost, a šta gradacija viskoznosti?

Viskoznost je mera otpora koji tečnost pruža tečenju. Ovo je najvažnija karakteristika ulja, na osnovu koje je izvršena klasifikacija maziva. Pošto se viskoznost menja sa promenom temperature (viskoznost opada sa porastom temperature), ustanovljene su standardne temperature na kojima se određuje viskoznost maziva.

Prema SAE J 300, motorna ulja se klasifikuju u odgovarajuće gradacije viskoznosti prema viskoznosti na 100oC i viskoznosti na niskim temperaturama (od -10 do -35oC), kako je dato u tabeli:

SAE

gradacija

viskoznosti

Viskoznost (CCS)

na niskim

temperaturama,

mPas, max.

Max. temperatura pumpabilnosti za viskoznost

60000 mPas

Kinematska viskoznost na 100°C, mm2/s Stabilnost na smicanje (HTHS), mPas, min.
min. max.
0W 6200 na -35 60.000 na -40 3,8
5W 6600 na -30 60.000 na -35 3,8
10W 7000 na -25 60.000 na -30 4,1
15W 7000 na -20 60.000 na -25 5,6
20W 9500 na -15 60.000 na -20 5,6
25W 13000 na -10 60.000 na -15 9,3
8 4 <6,1 1,7
12 5 <7,1 2,0
16 6,1 <8,2 2,3
20 6,9 <9,3 2,6
30 9,3 <12,5 2,9
40 12,5 <16,3

3,5

(za: 0W-40, 5W-40, 10W-40)

40 12,5 <16,3

3,7

(za:15W-40, 20W-40, 25W-40, 40)

50 16,3 <21,9 3,7
60 21,9 <26,1 3,7

 

Postoje monogradna i multigradna ulja.

Monogradna ulja su označena jednim brojem gradacije, kao npr. SAE 20W, SAE 30, SAE 50 itd. Slovo W potiče  od „winter“ i označava ulje koje ima dobre niskotemperaturne karakteristike i koje se može koristiti zimi. Gradacije bez oznake „W“ su takozvana letnja ulja, kod kojih nema posebnih zahteva u pogledu niskotemperaturnih karakteristika.

Multigradna ulja se označavaju sa dva broja gradacije kao npr. SAE 5W-30, SAE 5W-40, SAE 15W-40 i mogu se koristiti u širokom opsegu temperatura tokom cele godine. Broj sa leve strane ukazuje na niskotemperaturne karakeristike ulja, a broj sa desne na ponašanje na visokim temperaturama (vrednost viskoznosti na 100oC).

Što je niži broj na levoj strani, ulje će biti tečljivije na niskim temperaturama i motor će lakše startovati.

Što je viši broj sa desne strane, ulje će biti viskoznije na višim temperaturama.

 

Šta je nivo kvaliteta ulja?

Pored gradacije viskoznosti, proizvođač vozila preporučuje i potreban nivo kvaliteta maziva, koji je izražen kroz niz standarda i specifikacija, a često i odobrenja proizvođača opreme koje mazivo mora da zadovolji. Standardima i specifikacijama se propisuju minimalne fizičko-hemijske karakteristike koja maziva moraju da zadovolje, da bi bila pogodna za određenu primenu.

Navažnije standarde/ specifikacije za motorna ulja propisuju:

 

  • API (American Petroleum Institute)

 

Prema API servisnoj klasifikaciji motorna ulja se dele u dve kategorije:

  • Ulja za benzinske motore: oznaka „ S“ (SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM i SN). Drugo slovo označava razvojne kategorije – od ulja za starije motore do ulja za savremene motore.
  • Ulja za dizel motore: oznaka „C“ (CA, CB, CC, CD, CE, CF-4, CF, CF-2, CG-4, CH-4, CI-4 i CJ-4). Drugo slovo označava razvojne kategorije – od ulja za starije motore do ulja za savremene motore.

 

  • ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) odnosno Udruženje evropskih proizvođača automobila

Članice ACEA su: BMW Group, DAF, DAIMLER, FCA, FORD, HYUNDAI, IVECO, LAND ROVER, OPEL Group, PSA Group, Group RENAULT, TOYOTA, VOLKSWAGEN i VOLVO

ACEA propisuje sopstvene sekvence (specifikacije), koje se odnose na tri klase ulja:

A/B –  ulja za benzinske i dizel motore putničkih vozila;

C – Ulja za benzinske i dizel motore putničkih vozila sa TWC katalizatorima ili DPF filterima;

E – Ulja za dizel motore komercijalnih vozila.

U okviru klasa postoje kategorije ulja koje se označavaju brojevima, npr. C2, A3/B4, E9 itd.

Dodatno, pored kategorija ulja navodi se i godina u kojoj je sekvenca izdata, npr. A3/B4-08, E7-08, C1-08 itd.

  • Proizvođači opreme (VW, RENAULT, BMW, MB itd.)

 

Da li mogu samo da dolivam ulje ili ga moram promeniti?

Dolivanje ulja nikad ne može da da rezultate koje daje zamena ulja novim, jer se dolivanjem ulje ne može regenerisati. Činjenica je da ulje, tokom upotrebe, degradira i gubi pojedina svojstva. Kada radni vek ulja istekne, njegov kvalitet se menja i više se ne može garantovati zaštita motora. Dakle, redovna zamena ulja je neophodna.

 

Da li je dozvoljeno mešanje dva različita ulja?

Mešanje ulja istog nivoa kvaliteta različitih proizvođača je dozvoljeno, ali se generalno ne preporučuje. Mešanjem kompatibilnih ulja se dobija smeša koja snižava nivo performansi kvalitetnijeg ulja, te se gubi garancija performansi koje daje proizvođač maziva.